فا | en
شماره های تماس: 7-03135548151
تغذیه در بیماران مبتلا به فشار خون تغذیه در بیماران مبتلا به فشار خون

توصیه هایی برای پیشگیری و درمان فشار خون بالا

 

فشار خون بالا یکی از مهم ترین مشکلات تهدید کننده سلامتی افراد جامعه است که اغلب بدون علامت بروز کرده و در صورت تشخیص به موقع، درمان آن با یک رژیم غذایی مناسب و مصرف دارو، به سادگی امکان پذیر است. ولی در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، عوارض بسیار خطرناک و کشنده ای مانند: سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و به دنبال آن دیالیز و پیوند کلیه، صدمات غیر قابل برگشت چشم و نهایتاً کوری بدنبال خواهد داشت.
عواملی که در گسترش فشار خون بالا تأثیر دارند عبارتند از:
• داشتن سابقه خانوادگی فشار خون بالا
• داشتن فشار خون بالای حد نرمال (بیشتر از 85/130 mmHg)
• مصرف میزان زیاد نمک و مصرف الکل
• عدم فعالیت فیزیکی

 

 

اقدامات لازم برای اصلاح روش زندگی جهت کاهش فشار خون بالا:
• کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن
• عدم مصرف الکل و ترک سیگار
• انجام فعالیت ورزشی با شدت متوسط مانند پیاده روی تند، بمدت 30 تا 45 دقیقه در اکثر روزهای هفته.
• کاهش سدیم مصرفی به کم تر از 6 گرم نمک در روز، غذاها باید بسیار کم نمک تهیه شوند و سر سفره از نمک اضافی استفاده نشود و از خوردن غذاهای شور و فرایند شده و خوردن غذا در رستوران ها خودداری شود. (حتی در بیمارانی که جهت کنترل فشار خون دارو استفاده می کنند.)
استفاده از روغن مایع (ذرت، آفتابگردان و روغن زیتون) داخل غذا بجای مصرف کره، دنبه و روغن های حیوانی و نباتی جامد و نیمه جامد.

 

چه بخوریم؟
• استفاده از روغن مایع (ذرت، آفتابگردان و روغن زیتون) داخل غذا بجای مصرف کره، دنبه و روغن های حیوانی و نباتی جامد و نیمه جامد. (به مقدار توصیه شده در جیره غذای روزانه).
• مصرف شیر و لبنیات بدون چربی و یا کم چربی (برای مصرف پنیر، آنرا در آب نگهدارید و آب آنرا دور بریزید تا از میزان شوری آن کاسته شود.)
• در هفته حداکثر 3-2 عدد تخم مرغ مصرف شود.
• در هفته 2 مرتبه ماهی شود (بصورت بخار پز، آب پز یا کبابی)
• مصرف میوه جات و سبزیجات تازه فراوان بویژه مرکبات و آب مرکبات، موز، انگور، هلو، توت فرنگی و کشمش و نیز گوجه فرنگی، سیب زمینی، نخود فرنگی و لوبیا سبز.
• استفاده از گوجه  فرنگی بجای رب گوجه فرنگی در غذا.
• مصرف آجیل ها بویژه بادام، بادام زمینی یا گردو 5-4 در هفته و هر بار 3/1 فنجان یا 45 گرم.
• مصرف مواد قندی و شیرین مانند قند، شکر، مربا، عسل، ژله، آب نبات 5 بار در هفته و هر بار 1 قاشق غذاخوری.
• برای خوشمزه کردن غذا بجای نمک و روغن می توانید از سبزیجات معطر، آبلیمو، زعفران و زردچوبه، فلفل، دارچین و لیمو عمانی استفاده کنید.
• مصرف عناب، جو، رب انار، دم کرده برگ مو و سویا نیز در کاهش فشار خون مفید می باشد.

 

چه نخوریم؟
• غذای پرچربی و سرخ شده
• انواع شورها مثل خیار شور و ...
• غذاهای کنسرو شده مثل کنسرو ماهی، کنسرو لوبیا، بادمجان، نخود فرنگی و ...
• میگو، تن ماهی، خاویار، امعاء و احشاء گوسفند
• از گوشت قرمز کم تر استفاده کنید
• فرآورده های گوشتی مثل سوسیس و کالباس
• رب گوجه فرنگی
• زیتون پروده و خردل
• ادویه های نمک دار
• آجیل های نمک دار
• چیپس، کورن فلکس، پفک و بسیکویت های شور (کراکر) و ذرت بوداده
• محدودیت در مصرف چای و قهوه

 

 

 

تهیه شده توسط واحد تغذیه کلینیک پورسینای حکیم