فا | en
شماره های تماس: 7-03135548151
تغذیه در دیابت تغذیه در دیابت

توصیه های تغذیه ای برای افراد مبتلا به دیابت

 

دیابت یکی از شایع ترین بیماری هاست که خود باعث بروز عوارضی مانند بیماری های کلیوی، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های دستگاه گوارش و مشکلات بینایی می گردد. رژیم غذایی اساس و پایه کنترل دیابت است و غالباً شکست در درمان دیابت بعلت عدم پیروی از رژیم غذایی در بیماران تحت درمان با قرص و انسولین ضروری است و موجب عمر مفید و طولانی همراه با نشاط و سلامتی نسبی می شود و از بروز عوارض بیماری دیابت و پیشرفت آن جلوگیری می کند.

 


چند نکته مهم و ضروری برای بیماران دیابتی:
1. در دیابت وابسته به انسولین، با توجه به نوع و مقدار انسولین دریافتی، خوردن غذا در زمان معین بسیار مهم است. در دیابت غیر وابسته به انسولین، معمولاً رژیم غذایی به تنهایی یا همراه با ورزش می تواند موجب کنترل قند خون شما گردد.
بخصوص اگر اضافه وزن و چاقی دارید، کاهش وزن می تواند منجر به کاهش قند خون شود.
2. تعداد وعده های غذایی را به جای 3 وعده در روز به 5 تا 6 وعده برسانید یعنی تعداد وعده ها زیاد و حجم غذا در هر وعده کم باشد.
3. در رژیم غذایی افراد دیابتی قندهای ساده که سریع جذب می شوند مثل شکر، قند، پولکی، نبات، مربا، عسل، نوشابه، خرما باید حذف شوند مگر با نظر کارشناس تغذیه.
4. از غذاهای با فیبر زیاد مثل سبزی ها و میوه ها استفاده کنید زیرا کم کالری هستند و چون فیبرها بخش های غیر قابل هضمی از غذاهای گیاهی می باشند بدلیل اثر روی لوله گوارش، برای بهبود وضعیت قند و چربی مفید می باشند، لذا بهتر است افراد دیابتی از نان هایی که سبوس بیشتری دارند بجای نان سفید استفاده کنند. همچنین برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون و بروز ناراحتی قلبی عروقی از نان های کم نمک تر استفاده کنید، نان های سبوس دار و نان جو خصوصاً اگر کم نمک باشند.
5. از مصرف زیاد گوشت قرمز خودداری کنید (حداکثر سه بار در هفته) و بهتر است از مرغ یا ماهی استفاده کنید. مصرف ماهی باعث کاهش عوارض کلیه در افراد دیابتی می گردد. روش هایی چون بخارپز، کبابی و آب پز کردن را برای پخت انتخاب کنید.
6. لبنیات مصرفی خود را کم چربی تهیه کرده و از مصرف چربی های حیوانی مثل: کره، خامه، پنیر، شیر و ماست پر چربی، پنیر خامه ای، چربی موجود در گوشت ها، دنبه و زرده تخم مرغ پرهیز نمایید. روغن جامد مصرف نکنید. روغن مصرفی شما باید از روغن ها نباتی مایع (آفتابگردان، ذرت، زیتون) و دانه های روغنی باشد.

 

 

7. میوه را خام و تا حد امکان با پوست مصرف کنید و آب میوه کم تر استفاده نمائید. البته زیاده روی در مصرف میوه جات نیز منجر به افزایش قند خون و چاقی می شود. مصرف سبزیجات (خام و پخته) در افراد دیابتی بسیار مفید است.
8. استفاده از حبوبات در رژیم غذایی یا بصورت مخلوط با غلات در کاهش خون مفید است. مثل استفاده از عدس، لوبیا و جو بصورت جایگزین نان و برنج (البته در مقدار توصیه شده رژیم).
9. مصرف گیاهانی چون شنبلیله و تخم شنبلیله، دارچین، سنبل الطیب، دم کرده برگ درخت گردو یا توت سیاه، سیر و پیاز، تخم گشنیز، فندق و گیلاس برای افراد دیابتی مفید است.
10. برنامه ورزشی منظمی داشته باشید و پیش از انجام حرکات ورزشی غذای اضافی مثل 1 واحد میوه استفاده نمائید تا دچار افت قند خون نشوید (به ویژه اگر انسولین دریافت می کنید).
11. ورزش شدید در افراد دیابتی که گلوکوز خون آن ها بالای mg/di  250 است توصیه نمی شود.
12. مواد غذایی با سدیم بالا مثل سوسیس، کالباس، کنسروها، چیپس و پفک، مواد غذایی چرب با کلسترول بالا مثل غذاهای سرخ کرده، کله پاچه، سس مایونز و قندهای ساده مثل انواع شیرینی، بیسکویت، نوشابه و بستنی استفاده نکنید.

 

 

 

تهیه شده توسط واحد تغذیه گلینیک پورسینای حکیم