فا | en
شماره های تماس: 7-03135548151
تغذیه در سندرم روده تحریک پذیر تغذیه در سندرم روده تحریک پذیر

 تغذیه درمانی در سندرم روده تحریک پذیر (روده حساس یا IBS) 

 

در این بیماری سه علامت معمولاً همزمان و مزمن وجود دارند؛ دل درد، نفخ و تغییر در اجابت مزاج که اکثراً دوره ای است. اکثر افراد مبتلا حساس، بلند پرواز و دقیق، پر مشغله، یا دچار افسردگی و آسیب های روحی و جسمی از کودکی و زنان با قاعدگی دردناک می باشند، دل درد با اجابت مزاج بهتر می شود و معمولاً شبها فرد را بیدار نمی کند. اسهال خونی نیست و با نخوردن غذا خوب می شود.
آی بی اس بیماری خطرناکی نیست و تبدیل به بیماری بدخیمی نیز نمی شود.

 

 

توصیه های غذایی:
1. غذا را در وعده زیاد و حجم کم مصرف کنید (فرمایش پیامبر (ص): تا گرسنه نشوید نخورید و تا اشتها باقی است دست از طعام بکشید) منظم غذا بخورید و در حین صرف غذا آرامش داشته باشید (حدیث نبوی: هر لقمه را 33 بار بجوید).
2. از مواد غذایی که باعث ناراحتی یا حساسیت بیشتر شما می شود لیست تهیه کرده و آن ها را از برنامه غذایی خود حذف کنید (البته یک بار اذیت شدن از یک ماده غذایی دلیل حذف آن نیست، بلکه هر بار مصرف می کنید ناراحتی ایجاد کند).
3. غذای چرب و سرخ کرده، کافئین دار (چای غلیظ، قهوه، نوشابه و نوشیدنی انرژی زا)، شکلات و الکل را حذف کنید.
4. مواد غذایی نفاخ کمتر مصرف شود نظیر: حبوبات خیسانده نشده، کرفس خام، پیاز خام، فلفل دلمه ای خام، خانواده کلم خام، کشمش، آلو، زردآلو، جوانه گندم، آدامس نجوید، غذا را به خوبی بجوید، از نی و بطری دهانه تنگ مایعات نخورید، مایعات را یک باره سر نکشید (جرعه جرعه بخورید) در موقع نفخ استفاده از نعناع (یا به شکل کپسول کلپرمین) و کلیدنیوم ث قبل از غذا مفید است.
5. در صورت داشتن نفخ: فروکتوز (قند میوه) باید محدود شود که در خرما، کشمش، انجیر، هندوانه، عسل، مربا، شیرینی، عسل و آب میوه صنعتی و شیرین زیاد است.
سوربیتول باید محدود شود که در آدامس بدون قند و برخی داروهاست. شکر و مواد غذایی شیرین کم تر مصرف کنید.
6. ترشی، غذای نمک سود، گوشت و ماهی دودی، مواد رنگی و حاوی نگه دارنده، سس و چاشنی ها نظیر سس خردل، مایونز، سس گوجه فرنگی، سس سویا، شوری جات، تخمه، نخود چی و بادام زمینی و تنقلات مصرف نکنید.

 


7. اگر موز، انبه و آناناس خام ناراحتی را زیاد کرد، مصرف نکنید.
8. ورزش منظم و روزانه (نیم ساعت پیاده روی در هوای آزاد) بسیار مفید است.
9. گرم کردن شکم باعث کاهش درد می شود.
10. حد تحمل شیر بایستی مشخص شود. اکثر افراد 50 سی سی شیر را تحمل می کنند. مصرف شیر گوسفند و بز یا جوشاندن شیر یا مصرف شیر بی لاکتوز بهتر است. ماست و پنیر و کشک اکثراً تحمل می شوند ولی اگر آن ها هم تحمل نشد باید کلسیم از راه مکمل یا کمی مغزها نظیر بادام تأمین گردد. بستنی باعث تشدید علایم می شود.
11. مصرف محصولات پروبیوتیک نظیرکفیر، ماست پروبیوتیک یا به صورت مکمل مفید است.
درمان طولانی مدت است باید مثبت اندیش باشید، دست از جزئی نگری و کمال خواهی بردارید. اگر شغل پر استرس و حساس دارید در حجم کار و فشار کار تعدیل و تخفیف داده و کمی وقت برای تفریح، مهمانی، ورزش و مطالعه بگذارید.
استرس خود را مدیریت کنید بدین منظورسعی کنید کمی آب خنک در مواقع استرس بخورید، نفس عمیق بکشید، عضلات خود را از پیشانی تا شانه و شکم شل کنید، وقایع ناراحت کننده که باعث استرس می شود را بنویسید و از آن ها نتیجه گیری کرده و آن ها را کم کنید، منظره آرام بخشی تصور کنید و در نهایت از مشاره مدیریت استرس که در مراکز مشاوره روانشناسی ارائه می شود بهره بگیرید.
12. مصرف برنج در بهبود علایم موثر است. البته در افراد چاق بیشتر از یک کفگیر در هر وعده مصرف نشود.

 

 

13. سیب زمینی را آب پز (نه سرخ کرده) مصرف کنید.
14. از غذاهای پرچرب پرهیز کنید چون باعث تشدید علایم می شوند.
15. تا دو ساعات بعد از غذا نخوابید (به علت نفخ).
16. از بین میوه ها سیب درختی و موز بهتر است.
17. حبوبات را از شب قبل در آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید، سپس خوب بپزید و سپس مصرف کنید.
18. گیاهان خانواده نعناع (mint) و آویشن (thym) و زیره ضد نفخ هستند و در کاهش نفخ می توانند به شما کمک کنند.

 

 

تهیه شده توسط واحد تغذیه کلینیک پورسینای حکیم