فا | en
شماره های تماس: 7-03135548151
تغذیه در کنترل چربی خون تغذیه در کنترل چربی خون

توصیه های تغذیه ای برای کاهش چربی های خون

 

بالا رفتن چربی خون از مهم ترین عوامل خطر ساز در بروز بیماری های قلبی عروقی است که با داشتن تغذیه مناسب تا حد زیادی قابل کنترل  و پیشگیری می باشد.
اقدامات لازم برای کاهش چربی های خون (کلسترول، تری گلیسیرید، LDL):
• کاهش وزن تا رسیدن به وزن مناسب بویژه برای افرادی که چاقی آن ها بصورت شکمی یا سیبی شکل می باشد.
• در صورت عدم بالا بودن تری گلیسیرید خون، عدم مصرف انواع تنقلات شیرین: مثل شیرینی، شکلات، نوشابه های مختلف، چای شیرین، حلوا، گز، شله زرد و دیگر دسرهای حاوی قند و چربی
• استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر با گنجاندن سبزیها و میوه ها و دانه های کامل غلات و حبوبات و نان های سبوس دار در جیره روزانه
• عدم مصرف روغن های حاوی اسیدهای چرب اشباع مثل روغن حیوانی، کره، شیر و ماست پر چرب، روغن نباتی جامد و جایگزین کردن آن با روغن های نباتی مایع بخصوص روغن زیتون در برنامه غذایی (البته به مقدار مناسب)
• عدم مصرف مشروبات الکلی
• تنظیم برنامه ورزشی حداقل 3 بار در هفته به منظور افزایش سطح HDL کلسترول (کلسترول مفید خون) و کمک به کاهش وزن با پیاده روی، شنا و دو درجا

 

 

مواد غذایی مناسب جهت کاهش سطح چربی های خون:
• مصرف حبوبات: انواع لوبیای سفید، چشم بلبلی، لوبیا چیتی، لوبیای سویا، عدس، ماش و نخود در مقادیر مناسب
• مصرف جو بصورت پرک، آرد جویا سبوس جو
• مصرف سیر در وعده های غذایی بصورت خام یا پخته
• استفاده بیشتر از ماهی و سایر آبزیان (بصورت آبپز، بخارپز، فرپز یا کبابی)
• استفاده از 3-2 عدد مغز گردو و یا 15-10 عدد بادام در روز

 

 

چند توصیه دیگر برای کاهش چربی های خون:
• از سرخ کردن مواد غذایی و مصرف غذای چرب خودداری کنید.
• بجای گوشت قرمز تا حد امکان از گوشت های سفید و بخصوص ماهی استفاده کنید.
• برای شام از مواد غذایی سبک و کم چرب استفاده کنید.
• استفاده از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان مثل میوه جات و سبزیجات تازه و جوانه گندم مفید است.
• بیش از 2 عدد زرده تخم مرغ در هفته استفاده نکنید.
• روزانه بیش از 8 لیوان آب مصرف نکنید.
• از نمک به مقدار کم داخل غذا استفاده کنید. سر سفره اصلاً نمک به غذا اضافه نکنید.

 

 

مواد غذایی غیر مجاز:
روغن جامد، کره، خامه، دنبه، پوست مرغ، آبگوشت پر چرب، کله پاچه، دل، جگر، مغز، سوسیس و کالباس، پنیر پیتزا، بستنی، شیر و لبنیات پر چرب و خامه ای، نارگیل و روغن آن، کاکائو، شیرینی ها، شکلات ها، غذاهای سرخ شده، سس مایونز، نوشابه

 

 

تهیه شده توسط واحد تغذیه کلینیک پورسینای حکیم